Gå til hovedinnhold

Hafjell (S, SV, SØ og N)

Hafjell har side 70-tallet med Pelle-uka vært et populært sted for RC-seilflyging. Parker enten i bunnen av syd-hanget, på den store parkeringsplassen øst for Ilsetra, eller ved Pellestova. 15-30 minutter å gå.

Storhanget på syd/sydvest gir bredt og godt løft. Enkel landing på flaten bak hanget med mye lyng og mose, men også en og annen stein som kan gjøre inntrykk på flyet. Populært turmål, med mange tilskuere. Noen påstår hanget er gjengrodd og uflybart, det er tull og tøys. Et flott hang på alle måter!
Vindretning: Syd-vest 

På Nordsiden har vi et flatere hang som vender nord- og nordøstover, Nord for en stor antenne-struktur. Må gå et stykke ned i lia for å finne en noenlunde definert kant. Svakt løft, men absolutt flybart når det blåser. Vanskeligere landing med endel stein, men kan gå tilbake på toppen og lande på det flatere området.
Vindretning: Nord, (Nordøst)

Nede ved Pellestova er det mulig å fly på syd-østlig vind. Hanget er flatere, og landingen kan være mer krevende.
Vindretning: Syd-øst




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Smørbukktjern i Synnfjellet (SØ)

En liten times gange nordover fra Gammalsætra i Nord-Torpa ligger det et nydelig sør-øst hang ved Smørbukktjern - en virkelig gullklump!  Vindretning: Sør-øst Landingsforhold: Svært gode Parkering på veien nedenfor Gammalsætra. Følg grusvei et par hundre meter forbi sætra før stien går bratt oppover i ca 900 m (merket mot Spåtind). Deretter flater det ut og det er lett gange på god sti nordover. Med Smørbukktjern på venstre side ser vi hanget rett i mot. Følg stien opp på østsiden og ta til venstre ut på hanget. Stien går videre opp på Spåtind på 1414 moh som sees i bakgrunnen. Hanget har en definert kant, og løfter bra. På flypunktet er det stupbratt, så vær forsiktig. Spesielt med hanget som ligger så høyt som 1185 moh, er at det er svært gode landingsforhold. Lite stein i store områder øker sjansen betraktelig for å reise hjem med utstyret intakt. Var så heldig å få en skikkelig ettermiddagsøkt på 8-10 m/s rett inn den 12 juli. Tidvis dro det inn termikk som virkelig sparket. Et par

Ballastering av F3F modeller

Modell for ballastering av F3F-modeller. "Standard"-modellen forutsetter 60 dm2 vingeflate og 100 gram "slugs". 100 gram ballast for hver m/s over 3 m/s. Dette gir tommelfingerregel 40 gr/dm2 ved 3 m/s 50 gr/dm2 ved 10 m/s 60 gr/dm2 ved 15 m/s 70 gr/dm2 ved 20 m/s Dette er en viderføring av Pierre Rondels modell. Viser også endring av tyngdepunkt (dCoG) i mm. Poenget er å stable ballasten uten å flytte tyngdepunktet for mye. Flatebelastningen markeres rød hvis over 75 gr/dm2.

Bånsæterkampen i Fåvang (SØ, S, SV)

Bånsæterkampen ligger på en lang fjellrygg nord for Skei, og nås enklest ved å kjøre til Bånsætra . I løpet av den halvtimes lange gåturen i bratt terreng forstår man at her er det STUPBRATT på venstre side. Stupet er 3 km langt og er flybart hele veien, men det er få steder hvor det både er safe å stå og samtidig enkelt å lande. Lengre sør går stien langs stupet og det er mer stein. Men  her  er det fint!  Det var meldt 5 m/s, men blåste sikkert 12 m/s på kanten - rett inn. Plassen føles safe, det er en liten flate lavere ned skulle en stakkar trille utfor. Hanget ligger i et skår i fjellsiden, og vil gi bra løft selv om vinden ikke står perfekt rett på. Løftet var formidabelt! Fløy med RTG Stribog lastet med 800 gram ballast. Det gikk som ei kule! Landingen var overraskende grei, det er en stor flate bak hanget med myk lyng og lite stein. Fløy tre turer, kun på siste landing opplevde jeg turbulens. Men flyr man ned med brems og god hastighet går det bra.  Gangtid : 30-40 Minutter Par